Oscar & Audrey Namibië. 'Dit goede nieuws van het koninkrijk....' Mattheüs 24:14

Wat een voorrecht

Wij zien het als een groot voorrecht om samen te werken met de gemeente van Jehovah' s Getuigen in Outjo.

In Windhoek staat het vertaalkantoor van Jehovah's Getuigen daar zijn we geweest om ons vervoer te regelen.

De talen die in Namibië worden gesproken zijn o.a. Herero, Damara, Afrikaans, Engels, Kwanyama(Oshikwanyama) en Ndonga (Oshindonga).

Omdat er zoveel verscheidenheid is in volken en talen is het nodig om de lectuur die het goede nieuws van de Bijbel verteld te vertalen. In 2013 waren er al in de wereld op meer dan 190 locaties ruim 2700 vertalers aan het werk om het goede nieuws in meer dan 670 talen te helpen verspreiden.

Dit word allemaal op vrijwillige basis gedaan.

Een familie gevoel kregen wij direct wanneer we daar aankwamen. We hebben toen al nieuwe broeders en zusters leren kennen die ons een warm onthaal gaven.

Met ons vervoer, twee auto's een Ford personenwagen en een Ford terreinwagen kwamen we in Outjo aan. Wat een prachtige tuin. En met een "in twee slagen ben je aan de overkant zwembadje" bij ons appartement waren we helemaal in onze sas.

Elke dag is druk bezet. Een dag bestaat uit prediken, een bijbelcursus geven, studeren vergaderingen bezoeken en dingen regelen voor de gemeente. Toen we in Nederland waren hadden we aandelen gekregen voor op het podium tijdens de vergaderingen. TV kijken of een boek lezen daar komen we niet aan toe. We komen hier om te prediken, wat voor de christelijke gemeente te betekenen en af en toe wat van Namibië te bekijken.

Door de weeks prediken wij in de arme wijk. Wat blikjesdorp of de location word genoemd. Het woord blikkie is wel heel toepasselijk als je ziet dat een huis uit metalen golfplaten bestaat dan begrijp je het woord meteen. Stikheet is het in een blikkie en wanneer het regent dan kan deze soms nogal lekken. Heel blij ben ik met mijn uitklapbaar krukje, paraplu of hoed en mijn tablet die ik steevast meeneem tijdens de prediking. Bij veel adressen kan je in de schaduw even een gesprek over de bijbel hebben. Het beste is dan ook om altijd met z' n tweeën te gaan, vrouwen niet alleen te laten werken in een blok en iemand bij je te hebben als tolk. In Nederland hebben we al veel gedownload aan video's en lectuur in andere talen op onze tablet. Hier komen we tot de ontdekking dat we nog meer talen moeten toevoegen. Het internet is hier superrrrr traag! Dat is wel een dikke min-punt!

We hebben met z'n vieren al bijbelstudies opgericht. De mensen die hun blikkie netjes hebben daar zien we wel wat in. Deze zijn niet lui en willen wat beters in hun leven.

Gezellig romantisch uit eten gaan, dat valt niet mee hier. Dan maar aan een zes persoonstafel helemaal alleen met z'n twee..........oh nee niet alleen. Een papegaai in een kooi die er nooit uit mag hield ons gezelschap. Ik wilde hem leren dat hij de naam Jehovah kon zeggen. Opeens kwam de serveerster die een doek over de kooi gooide. Ook niks aan zeg.

Verrassing H & M hadden voor ons een overnachting geboekt in het Wildpark Etosha! Wat lief. Zelf gingen ze ook mee. Wel slim. Ze hadden voor hun zelf een andere kamer geboekt en overdag gingen we met hun op safari in onze eigen terreinwagen.

Vroeg in de ochtend en later op de dag heb je het meeste kans dat je wilde dieren ziet. Wij hebben gezien zebra's, giraffen, steenbokken, springbokken, kudu's, leeuwen op jacht die een bokje vingen. Dat was een consternatie! Ik heb het gefilmd wanneer we weer terug zijn zal ik wel aanvullende filmpjes, foto's en dergelijke toevoegen aan de verhalen. Dat gaat hier niet lukken met het dikke min-punt, intersnert!

Olifanten konden we niet vinden. De diesel was op bij een benzinetank station in Etosha. Daarom moesten we een ander station zoeken die nog wel brandstof hadden. Bij het volgende station sprak Oscar een gids aan. De gids vertelde Oscar dat we in het Oosten van Etosha de olifanten gegarandeerd konden vinden. Daar vonden wij ze werkelijk. Te leuk die jonge olifanten. Gekke baby's met hun ongecontroleerde bewegingen met hun benen en hun slurfje!!!!!

Dank jullie wel H & M voor deze twee mooie dagen!

Bedankt Jehovah voor alle leuke, mooie interessante dieren die u heeft gemaakt!

Wilma van den berg- de Vente

Wat een prachtig verhaal! Wat leuk om dit mee te maken audrey en Oscar, geweldig!! Jullie zullen vast mooie ervaringen opdoen. We genieten met jullie mee xxx

Nan

Wauw het lijkt al op t werkelijke leven. Maar waarom zit er in mensen met een nette blikkie meer potententie? Cultuur kan zo anders zijn. ! Liefs nan

Lex en Carin

Olifanten...... En de schorpioenen dan?
Leuk te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. We volgen jullie met plezier. Met zo'n safari voel je al been beetje hoe het in het paradijs zal zijn. Dan kun je zelfs nog dichter bij de dieren komen. We zien weer uit naar jullie volgend berichtje. Groetjes

Levie

Oscar en Audrey,

Ik vond het fijn, wat van jullie te mogen lezen. Zien en horen ging helaas niet.
Jullie hebben het druk en dat is fijn. Jullie verhaal vond ik mooi. (Wat jullie daar zien en meemaken). Ik zie het paradijs voor mee. Oscar en Audrey, ik wens jullie
het beste en geniet ervan. Groetjes, liefs Levie xxx

Zusje

Lieverds, wat een heerlijke verhalen!! Wat een fantastisch gevoel moet het zijn op geestelijk gebied daar veel te kunnen doen. Heel, heel veel van Jehovah's zegen en het is mooi zo met jullie mee te mogen leven. Keep up the good spirit!! ??

Zusje

Zusje Nancy dus ????

Tia

Dank jewel voor jullie leuke beschrijvingen, weer net iets anders van wat ik van H en M gewend ben,benieuwd naar t volgende verhaal!!!????????????????????????

Jopie en Wim

Fijn om van jullie weer wat te horen Geniet er goed van leuk dat jullie daar zoveel ervaringen opdoen
en de groetjes van ons aan de br.en zr.daar We beginnen jullie te missen natuurlijk maar daar ben je hard nodig Tot de volgende keer Liefs de Kaboutjes

Monique

Zo broer en schoonzus, schitterend om dit te mogen en kunnen doen voor Jehovah! Wat een ervaring en belevenis. De raad een eenvoudig leven leiden is zeker te begrijpen als waar jullie prediken. Fijn dat jullie zoveel voor de gemeente daar kunnen betekenen. Wow de beesten gezien, vrij en jullie zo dichtbij.....schitterend. Geniet en veel liefs van Ger & mij xxx