Oscar & Audrey Namibië. 'Dit goede nieuws van het koninkrijk....' Mattheüs 24:14

Namibië zucht!

Namibië zucht!

Al vier jaar is er weinig regen gevallen.

Neerhangende bomen door wind en regen.

Dat is nodig in Namibië.

In Outjo viel er deze maand regelmatig een goede stortregen op de metalen daken.

In de arme wijk blikkiesdorp is er niet altijd een lekdicht dak.

In de buurt van Twijfelfontein, Organpipes, Petrified forest, Vingerklip,

valt er haast geen regen.

Een liftster met baby en kin-kroeshaar vertelde dat van de 41 koeien bij haar in de buurt door de droogte, nog maar één koe over is.

Opletten geblazen is het voor overstekend wild. Wanneer het donker is zie je oogjes in de berm oplichten, door de koplampen van de auto.

Voor ons, zijn er in Namibië vreemde geluiden van vogels wat soms heel komisch is. De honden worden na het gekukel van de haan in de ochtend ook wakker en laten zich dan horen.

Geuren van hout en stof dringen ons neuzen binnen.

Muggen, vliegen, torren, mieren. We houden ons eten opgeborgen en zijn bewapend met Deet, tekentang, verband en gif-uitzuigapparaten voor erger.

Namibië is opgedeeld in stadjes, dorpen en farms. Op een farm word dan Game (wild) gehouden of koeien en geiten. Weinig mensen verbouwen groenten.

Lange afstanden worden hier gereden zoals naar de kring in Tsumeb 6.00 uur in de ochtend weg, 3 uur rijden met 10 personen in onze auto.

Veel eten en drinken namen we mee voor allen die wij konden laven.

Wanneer we onderweg zijn nemen we bijbelse lectuur mee. Altijd is er wel iemand die een gesprekje wil of meer wil weten over de bijbelse waarheden.

We spreken dan met hen bijvoorbeeld dat God de schepper van alles een naam heeft en dat Jehovah de vader is van Jezus en deze niet dezelfde zijn.

Zoals overal zijn er mensen die hun eigen religie maken. In Namibië is er zelfs een man die de mensen laat geloven dat God geld geeft. In de straten zijn mensen die telefoonkaarten verkopen, de Himba die sieraden en snuisterijen verkopen, mensen die melk verkopen van hun koeien, plastic zakjes met limonade, ijs, oliebollen en paddestoelen verkopen.

Iedereen heeft geld nodig voor hun levensonderhoud.

Hoe moeilijk is het om in Namibië werk te vinden?

Er is geen werk of wanneer er werk is zijn het lage lonen.

Vaak word er misbruik gemaakt van werkers door hun niet het werk te laten doen waarvoor deze zijn aangenomen.

Werkgevers willen de lonen niet altijd uitbetalen. De werkgevers verzinnen dan dat hun personeel niet aan hun verwachting hebben voldaan of gestolen hebben.

Wanneer het loon toch word verkregen, word het gelijk uitgegeven.

Bijna elke Namibiër heeft een mobile telefoon.

Telefoneren en drank dat is toch wel, vinden vele, de eerste levensbehoefte.

Twee keer in de week staat de gemeente met de lectuur karretjes. Dat vind ik leuk om te doen. Politie die langs komt lopen moedigen soms mensen die tussen hen inlopen aan om lectuur te nemen.

Een politie agente die langs kwam lopen prijsde ik om haar stevige schoenen want een andere passerende agente had pumps. Ik zei tegen haar dat zij vast heel hard kon lopen met die stevige schoenen in tegenstelling tot haar collega. Waarop ze het maar even voor deed hoe hard ze rennen kon!

De taal Kwanyama hadden we niet meer voor de politie agente in ons karretje staan. Van de week hebben we alle 15 talen aan lectuur die we hebben in de Koninkrijkszaal uit dozen gehaald geteld en op orde gezet in rekken. De politie agente wilde wel lectuur over wat de bijbel zegt over het gezinsleven. Ze had mij haar naam gegeven en hebben het afgegeven op het politiebureau met een uitnodiging voor de vergadering.

Morrow, morrow, how are you? I am fine. Zo spreekt men hier. Het tijdschrift Ontwaakt nummer 1 spreekt over depressie onder tieners. Ook al zegt men hier "I am fine " wil het niet zeggen dat dat ook zo is. Het tijdschrift Ontwaakt Is hier goed verspreid.

Op blz. 7 staan tips wat kan helpen bij een depressie.

Een dagboek, bijbelversen die versterken en vertroosten, positieve muziek, noteer telefoonnrs. van mensen die je kan bellen wanneer men depressief is en foto's van mensen die je lief zijn.

En wat ik dan ook heel leuk vind wat op deze bladzijde staat is de emoticon smile. Lichaam en geest werken samen. Wanneer je depressief bent maar je probeert toch te lachen dan help je jezelf om positief te denken.

Wanneer ik het over de smile-emoticon had kreeg ik mensen met een brede lach te zien.

Dat alleen al is toch de moeite waard van ons werk!

Leuk als je een reactie wil schrijven,

Audrey.

Nancy

Ik raak er ge-emoticoneerd van. ??Mooie verhalen weer, jullie doen goed werk. Hopelijk genieten jullie er ook van. Bedankt voor je weblog, het is heerlijk van jullie te horen. Veel sterkte daar en keep up the good work! ?

Nalien

Mooie foto's van een prachtige land Namibië. Dank! ervoor.
Met de volgende foto's hoop ik dat jullie er samen er op staan. Met de stands kan je echt zien dat MT. 24:14 in vervulling gaat. Hopi Great!!

Nan

Alsof ik onzichtbaar met jullie meeloop. Rennen doe ik niet hoor, ook niet zonder pumps .!!

Oscar

Het is zeker allemaal de moeite waard, een studie kun je soms gewoon twee keer in de week doen. Het is fijn om te zien dat ondanks dat ook voor hun Engels niet de eerste taal is ze hun best doen om het te begrijpen. Soms moet je met een stokje op de grond tekenen wat je wil illustreren en dat ligt niet altijd aan hun????.
Maar heerlijk als je aan hun gezichten zien dat ze iets begrijpen en geweldig als je aan het eind van de studie de reactie krijgt dat ze weer een paar nieuwe dingen geleerd hebben.
Een bijbel geven als je eeb studie begind?
Zeker niet. Eerst maa eens een keer of acht studie doen en kijken of ze de vergaderingen bezoeken.
Bijbels zijn kostbaar en as de onteresse van korte duur is of niet oprecht kunnen ze hem gewoon door verkopen.
Maar toch zijn de meeste oprecht blijmet een bijbeltje want dat kun je zien aan de zeer versleten en armoedige exemplaren waar ze in zitten te lezen.

Audrey

Nalien,
Bedankt voor je reactie.
Haha volgende keer zullen we een foto op de weblog zetten waar we samen opstaan!

Allôn

Hallo lieve mensen,

Ongetwijfeld worden jullie hier zelf enorm door opgebouwd als jullie de resultaten van jullie inzet zien. Een prachtig voorrecht! Nog een maand?

Claudia

Het maakt dus niet uit in welk deel van de wereld je zit, depressies heb je overal (helaas).
Wat bijzonder toch weer hoe dat werkt altijd met de lectuur. Echt bizar om te horen, dat ze daar geen geld hebben, maar wel mobiele telefoons! Jullie moeten ook wel wat verduren met al die insecten en afstanden die je moet afleggen! Je beseft ook weer hoe kostbaar de lectuur is en dat wij er ook stil bij moeten staan en het niet zomaar moeten weggeven.
Dank voor jullie mooie verhalen en foto's, veel succes nog de komende weken.
liefs

Aquila

Lieve luitjes,
Wat heerlijk om elke keer weer ff in jullie avontuur te mogen stappen!!
Gelukkig hebben jullie nog ff voor de boeg????????geniet met volle teugen van
alles daar nog de komende weken ,wij kijken weer uit naar de volgende belevenissen van jullie.

Roy en Ruth

Lekker bezig daar! Wordt weer wennen straks... Wat een ander leven. Leuk om te lezen weer! Liefs.